09:02:00

Prepare for Change


Prepare for Change

Posted: 04 Jul 2014 05:36 AM PDT

Pakatan Rakyat has started the voter registration early to encourage young people to register for the pending State Election. Oscar Ling, MP for Sibu tells us that PKR are ready to change the political situation in Sarawak.

Under BN, many projects in Sarawak are getting approved without following the proper procedure, benefitting those in the BN party. We hear testimony that the project built on a parking lot in Miri Waterfront Commercial Centre is being taken over by Marina Park Development. This issue has roused the anger of Miri MP, Dr. Michael Teo. We speak to his assistant Mr Bill Kayong.

Lastly, Zainal Aljamain, an economist and activist has asked Sarawak and Sabah to protest the 750 Act or Sea Region Act that could be forced on the Bornean states. Sarawak and Sabah should have control of our land and territory!

Stay tuned!

Oscar Ling, Sibu MP memberikan ulasan berkenaan persediaan DAP dalam menghadapi pilihanraya yg akan datang memandangkan PKR sudah mula melaksanakan atau menggesa para pengundi untuk berdaftar demi mewakili suara mereka dalam pilihanraya yang akan diadakan tidak lama lg. Beliau memaklumkan bahawa pihak mereka juga sudah mula menjalankan proses yang sama dan berharap semoga pengundi di sarawak boleh membawa perubahan kpd pembangunan di sarawak.

Terdapat banyak projek di negeri Sarawak yang mendapat kelulusan tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan dan salah satu bukti ialah berkenaan projek yang dibuat di tempat parkir kereta waterfront miri yang mana telah membangkitkan kemarahan MP Miri, Dr. Micheal Teo. RFS menemubual PA beliau iaitu Bill kayong untuk mendapatkan penjelasan berkenaan kes tersebut.

Zainnal Aljamain, seorang ahli ekonomi dan aktivis bebas yang aktif di sabah dan sarawak meminta supaya YB YB Sabah dan Sarawak harus memulakan usul untuk membantah AKTA 750 atau Akta Wilayah Laut yang ingin dipaksakan ke atas Sabah dan Sarawak supaya negeri pengeluar minyak ini dapat di kuasai semula setelah kerajaan persekutuan telah hilang kawalan (secara tidak sengaja) apabila memansuhkan Ordinan Darurat pada tahun 2012. Akta 750 ini sebenarnya bertentanggan dengan Kanun Tanah Sarawak yang terang dan jelas memberi kuasa kepada negeri-negeri untuk memiliki kuasa muthlak kepada wilayah Laut dan Darat Mereka.