09:02:00

Our weekly wrap-up!


Our weekly wrap-up!

Posted: 15 Mar 2014 05:14 AM PDT

It has been a busy week and we bring you the best snippets and lead stories of the week. Sit back, relax and enjoy the show! We will be back with more new and refresh interview next week. Don't go away stay tune !

Kami bawakan anda temuramah-temuramah dan berita panas sepanjang minggu. Dengarkan dan jangan kemana-mana ! Minggu depan kita akan bertemu dan kami akan bawakan isu-isu terbaru dan lebih segar ! Nantikan !

Leave a Reply Cancel reply

Unsatisfactory conditions at Penan resettlement area

Posted: 14 Mar 2014 06:08 AM PDT

We catch up with the Penan of Tegulang and Metalun resettlement areas in Murum after two months. We speak to Ronney Ngo from Long Menapa who voices his dissatisfaction over an illegal ferry operator, water shortage in the area and unsatisfactory road conditions or school buildings. They are urging SEB to stick to their promise of good resettlement conditions. We speak to Zulaidah Suboh live Selangor on news from the Kajang by-election. As always we bring you the latest indigenous rights news. We speak to SADIA's Nicholas Mujah on a new NCR case and to Aya Myumboh Tunggal on BR1M distribution. Please stayed tuned to Friday's action packed show!

Lebih dua bulan Radio Free Sarawak terputus hubungan dengan rakan Penan di penempatan Semula Tegulang dan Mentalun di Murum. Pada hari ini kami berkesempatan bersama dengan Ronney Ngo yang menyuarakan rasa tidak puas hati beliau terhadap pengusaha feri, bekalan air, jalan raya yang buruk dan ketidaan bangunan sekolah yang bagus. Beliau menyeru kepada SEB dan kerajaan negeri agar menunaikan janji mereka dengan segera terhadap penduduk Penan di penempatan semula. Kita juga bersama Zulhaidah Suboh yang melaporkan berkenaan perkembangan pilihanraya kecil Kajang, di Selangor. Untuk temuduga seterusnya kita bersama dengan Aya Nyumboh Tunggal yang menunjuk ketidakpuasan hati beliau terhadap pembahagian BR1M dan Nicholas Mujah bercakap mengenai kes NCR dan bayaran setimpal kepada penduduk asal.

The last week on RFS

Show archive

Shaman searches for Flight MH370!

Posted: 13 Mar 2014 04:40 AM PDT

While the world prays for the mysteriously disappeared flight MH370, the Malaysian Government sends a witch doctor to locate it's whereabouts. We cover how the international community is beginning to see the lack of leadership skills from the 50 year old regime. Radio Free Sarawak's veteran commentator Christina Suntai covers the burning issue of Sarawak leaving Malaysia. Cock fighting is an age old indigenous Iban tradition, so why are the police suddenly arresting those who take part? – We speak to Joshua Jabeng. And we hear more about development projects under the DAP Impian Sarawak project in Batang Igan, Sibu. Stay tuned!

Penyampai berita veteran Christina Suntai sekali lagi dalam ulasan beliau mengulas mengenai mereka yang ingin Sarawak keluar dari Malaysia dan tidak berpuas hati dengan 20% seperti yang dijanjikan oleh pembangkang , harus Pakatan menang pilihan raya, berapa banyak anda sanggup mati demi untuk mendapat 100 % royalti minyak untuk Sarawak? Menurut beliau walaupun anda mampu untuk mendapatkan royalti minyak 100%, banyak wang yang akan pergi ke dalam poket mereka yang akan berkuasa . Adakah anda , yang bercakap kuat sebenar tentang pemisahan, menjadi berkuasa selepas pemisahan ? Berapa gaji golongan di kalangan kita bersedia untuk memberi 100 % daripada gaji anda kepada pasangan anda ? Jangan anda berfikir bahawa syarikat-syarikat minyak patut membuat beberapa keuntungan juga? Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan Sarawak mengulas mengenai penggunaan bomoh dalam mencari penerbangan Malaysia Airlines ini MH 370 menjatuhkan maruah Malaysia di mata dunia.

Joshua Jabeng menyuarakan kekecewaan beliau mengenai polis yang ditangkap mereka yang mengamalkan ayam sabungan semasa ' ngetas ulit ' majlis kerana menurut beliau ayam sabungan adalah adat bagi masyarakat Iban. Penduduk kampung dari Rasau , Batang Igan , Sibu, menyuarakan kegembiraan mereka untuk projek Impian Sarawak dari DAP , yang membina laluan pejalan kaki yang telah dijanjikan oleh Barisan Nasional tetapi tidak pernah dipenuhi. Tidak lupa Denis Bersama-sama mengulas persediaan mereka untuk Balingian pilihan raya kecil.

The last week on RFS

Show archive

The world prays for MH370, Najib searches for RM1 chicken!

Posted: 12 Mar 2014 05:18 AM PDT

While the whole world is praying for the missing flight MH370 our prime minister is hunting for RM1 chicken! We bring you the latest news on the Kajang by-election is on its 2nd day and more news on the Balingian by-election. And as ever, we bring you the local issues that are not broadcast in the mainstream news! We speak to Abang Kassim from Debak, Village Chief Jimin from Mukah and many others. Tune in and enjoy!

Sementara masyarakat seluruh dunia mendoakan keselamatan penumpang pesawat MH370 yang hilang, berlainan sekali dengan PM Najb yang sibuk dengan membeli belah ayam dengan harga RM1. Namun tindakan PM Najib ini dianggap memperbodohkan rakyat kerana jka benar kalau harga ayam dapat dibeli dengan RM1 maka orang ramai akan berasa gembira sekali. Berbeza dengan harga di pekan – pekan kecil seperti Sri Aman dan Debak harga ayam sekilo ialah RM9.80. Hari ini pilihnraya kecil Kajang telah pun memasuki hari kedua dan tidak lupa juga pilihanraya kecil Balingian dimana kedua-dua parti baik dari BN ataupun PR akan mengumumkan nama calon mereka dalam masa terdekat ini. Hari ini Radio Free Sarawak berkesempatan untuk menemubual beberapa individu yang mengulas mengenai beberapa isu seperti Abang Kasim, Tuai Rumah Jimin dari Mukah, Lawrence Jayraj, Agnes dan Jimbun.

The last week on RFS

Show archive

Straight fight between PR vs BN in Kajang By-election!

Posted: 11 Mar 2014 04:43 AM PDT

Radio Free Sarawak's veteran presenter Christina Suntai comments on the verdict of opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim's recent court case verdict. According to her, this move is clearly seen as a political manoeuvre to stop Anwar Ibrahim from contesting in Kajang. This political manoeuver shows that the Judicial System in Malaysia is no longer apolitical nor just. Had Anwar Ibrahim contested in Kajang, he would have won by a huge majority and therefore would have been the Chief Minister of Selangor which strikes fear among BN UMNO. Tune in for a live report from the Kajang by-election nomination centre. We also catch up with Mordi Bimol, Munji and Hendry who share with us the recent reports and activities from their own constituencies. Enjoy the show!

Christina Suntai pengacara veteran Radio Free Sarawak didalam komentarinya mengenai keputusan mahkamah terhadap Anwar Ibrahim adalah bermotifkan politik yang didukung oleh UMNOBN untuk menghalang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari bertanding dan memenangi pilihanraya kecil Kajang dengan undi yang lebih besar dari sebelumnya. Ini juga akan menjamin beliau menjadi Menteri Besar Selangor, dan menyebabkan ketakutan bagi pihak UMNOBN dan Najib yang takut kehilangan kuasa dan menyebabkan karier politik mereka terkubur. Dengan itu kita bersama Wesley Yan Santos dan Roland Engan dengan laporan mereka dari tempat penamaan calon pilihan raya kecil N.25 Kajang dimana satu lawan satu diantara Datin Seri Wan Azizah dari PKR dan Chew Mei Fun dri BN, untuk temuduga seterusnya kita bersama Mordi Bimol, Munji dan Hendry berkongsikan kita dengan perkembangan laporan dan aktiviti dikawasan masing-masing.

The last week on RFS

Show archive

There is no justice in the kangaroo court!

Posted: 10 Mar 2014 05:42 AM PDT

Radio Free Sarawak brings you an interview with Sarawak PKR Chairman Rt. Hon. Baru Bian who comments on the decision by the Court of Appeal to charge Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim for 5 years in prison against for sodomy. International observers have called the case politically motivated. The trial was scheduled for April but was brought forward to March. As expected UMNO/BN will do everything they can to prevent political opposition. We speak to local commentators Matek Geram, Abang Kassim and Jofree Jaraee of PAS. Stay tuned!

Radio Free Sarawak bawakan anda temubual bersama Pengerusi PKR Sarawak YB Baru Bian mengulas mengenai keputusan hakim Mahkamah Rayuan yang menjatuhkan hukuman selama 5 tahun penjara terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes liwat II baru –baru ini adalah tidak wajar dan berat sebelah. Beliau juga mempersoalkan kewibawaan sistem kehakiman yang dikawal kuasa politik. Sepatutnya perbicaraan dijadualkan pada April tetapi diawalkan ke bulan Mac. Mahkamah juga bersidang hingga luar waktu pejabat dimana tidk pernah berlaku dimana-mana perbicaraan sebelum ini. Penolakan permohonan mitigasi atau permohonan pengurangan hukuman. Sepertimana yang sudah dijangkakan UMNO/BN akan berbuat apa saja untuk menghalang karier politik Datuk Seri Anwar Ibrahim. Untuk temuduga seterusnya kita bersama dengan Matek Geram, Abang Kassim dan Jofree Jaraee dari PAS. Dengarkan hanya di Radio Free Sarawak.

The last week on RFS

Show archive