09:26:00

Horns Blow In Kuching In Protest Over New Governor Taib


Horns Blow In Kuching In Protest Over New Governor Taib

Posted: 28 Feb 2014 03:10 AM PST

We lead on today's flash protests against the expected appointment of the outgoing Chief Minister as the new Governor of Sarawak. Kuching resonated to the sounds of horns and groups of protestors made their point, while avoiding large gatherings which could be targeted by police. We bring you interviews with Dr. John Bryan Anthony and our own reporter Peter John Jaban, who joined those protestors during the course of the day.

The main message of the protests? It is that a man with the poor corruption record of Taib Mahmud, who has already lasted for 33 years as the Chief Minister, should not be appointed Governor. Critics say it has made Sarawak a laughing stock among the people of Malaysia and around the world.

And there are more interviews from people in the rural areas in the same issue, with Bill Kayong, Din, Denis Along and a village chief Stephen. Find out what the people are saying on the only station that dares ask!

Hari ini kami bawakan anda beberapa temubual eksklusif mengenai perlantikan bakal TYT yang baru bersama Dr. John Bryan Anthony dan Peter John atau Papa Orang Utan. Secara peribadi mereka tidak bersetuju sama sekali dengan perlantikan ini, kerana rekod buruk yang ditunjukkan oleh Taib Mahmud selama 33 tahun menjadi Ketua Menteri sentiasa menjadi bualan rakyat Malaysia dan juga seluruh dunia. Hari ini di bandar Kuching beberapa kumpulan kecil telah melakukan bantahan dengan menayangkan sepanduk seperti ' BUNYIKAN HORN ANDA TANDA SETUJU ', ' TIDAK KEPADA TAIB MAHMUD ', dan lain-lain lagi yang di ketuai oleh Peter John. Temubual kami seterusnya bersama dengan Bill Kayong, Din, Denis Along dan Tuai Rumah Stephen, mereka meluahkan rasa marah dan kecewa dengan perlantikan Taib Mahmud sebagai TYT Sarawak yang baru ! Dengarkan !

Court dismissed application to stop Taib as governor

Posted: 27 Feb 2014 05:37 AM PST

According to the MACC the outgoing Chief Minister Taib Mahmud cannot be moved against, because he has kept his signature off documents handing state lands to his family companies. Christina Suntai kicks off the show with her commentary on whether this makes him a clean Governor.
Another action to stop Taib's progress to the Astana was also knocked back by The Kuching High Court today – they dismissed the application by Padungan assemblyperson Wong King Wei to prevent Taib Mahmud from becoming Governor on the grounds of violating the constitution with his company ownerships.
The court claimed it had no jurisdiction to interfere in the appointment, as it was at the sole discretion of the Agong. Really? We ask around for opinion on this matter, including local commentators Rinda, Segan, Edward and Iswandy Morni. Stay tuned!

Kita mulakan hari ini dengan komentari dari Christina Suntai keputusan siasatan yang sudah dijangka dan samasekali tidak mengejutkan oleh SPRM terhadap Taib Mahmud bahawa beliau adalah bersih dari rasuah! Mahkamah Tinggi Kuching petang ini telah menolak permohonan oleh Padungan ADUN Wong King Wei untuk menghentikan Abdul Taib Mahmud daripada menjadi Gabenor Sarawak. Menurut beliau mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa untuk mengganggu pelantikan kerana ia adalah pada budi bicara YDP Agong. Jadi, Taib Mahmud boleh terbang tinggi! Adalah sangat memalukan! Untuk temubual selanjutnya kita bersama Rinda, Segan, Edward dan Iswardy Morni untuk mengulas, mengupas dan komen mengenai isu-isu terkini yang berlaku disekeliling kita !

The last week on RFS

Show archive

Not an easy ride for Taib!

Posted: 26 Feb 2014 03:41 AM PST

We bring you news that Padungan assemblyman Wong King Wei filed a lawsuit in the Hight Court in Kuching to stop Taib Mahmud becoming the next Governor of Sarawak and that he has violated Article 2 (2) of the Constitution. We interview former village chiefs Mr Nor Nyawai and Mr Zulhaidah Suboh on the outcome if Taib becomes TYT. Yesterday we heard from Christina Suntai's commentary on the dangers of Sarawak leaving Malaysia, today we hear from blogger Dr John Brian Anthony on the same issue. While he believes a referendum is a good idea, he thinks it is difficult to get support from the rakyat. He suggests using the ballot box to voice frustration. And why are Barisan Nasional using BR1M as a campaign tool rather than as welfare? All this and more on today's episode of Radio Free Sarawak!

Dua hari lagi maka terciptalah sejarah gelap bagi Sarawak dan Malaysia amnya. Sebelum ini PAS dan PKR bertindak menghantar memorandum kepada pihak Istana, kali ini ADUN Padungan Wong King Wei pula mengemukakan saman di Mahkamah Tinggi Kuching untuk menghalang Taib Mahmud daripada dilantik sebagai TYT Sarawak. Menurutnya lagi Taib Mahmud telah melanggar Artikel 2(2) Perlembagaan Negeri.
Bekas Tuai Rumah Nor Nyawai dan Zulhaidah Suboh juga mengecam tindakan Taib Mahmud. Menurut mereka tindakan Taib Mahmud yang melantik diri sendiri sebagai TYT menunjukkan beliau seorang yang gila kuasa dan menderhaka kepada rakyat Sarawak, memandangkan beliau terlibat dengan pelbagai skandal yang masih memerlukan siasatan bagi membersihkan nama beliau sebelum beliau dilantik menjadi TYT.
Semalam, Radio Free Sarawak didalam komentari Christina Suntai mengulas mengenai bahaya jikalau Sarawak keluar dari Malaysia yang dicadangkan oleh sesetengah pihak, dan hari ini kita bersama Dr. John Anthony Bryan untuk mengulas lebih lanjut apakah kesan baik dan buruk mengenai idea tersebut. Walaupun beliau bersetuju dengan referendum tersebut tetapi untuk mendapatkan sokongan rakyat Sarawak bukannya senang. Malah ianya akan membawa kepada kekacauan ataupun peperangan sesama sendiri kemudian hari. Maka adalah lebih baik kita menggunakan hak kita melalui pilihan raya untuk menunjukkan kekecewaan mereka.
Menurut Tuai Rumah Stephen, pemberian BR1M yang sedang diagihkan sekarang adalah salah satu cara Barisan Nasional untuk mengaburi mata orang ramai. Jikalau mereka benar ikhlas kerajaan hendaklah memperbaiki cara untuk mengagihkan pemberian tersebut supaya tidak menyusahkan rakyat.

The last week on RFS

Show archive

Change through the ballot box!

Posted: 25 Feb 2014 04:22 AM PST

On today's show we hear from resident commentator Christina Suntai on the burning conversation about whether Sarawak should get out of Malaysia. Many groups have recently cropped up such as Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM), Sarawak Sovereignty Movement (SSM) and 916 Occupation Day! These groups are venting their anger towards West Malaysians but should be targeting Malaysian UMNO, who are the real culprits. More than 500 reports of corruption linked to Taib Mahmud have been investigated by the Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) yet they state that not one could probe Taib guilty. Dr. John Bryan Anthony and Mark Bujang share their views on the lack of independence in the MACC. We speak to Inik Chahung who comments on why Deputy Chief Minister Alfred Jabu is not a true Iban leader and we bring you the success of DAP's Go Rural or IMPIAN SARAWAK project. All this and more on today's jam packed show!

Hari ini kita dengarkan komentari dari Christina Suntai yang mengulas mengenai Sarawak keluar dari Malaysia oleh beberapa kumpulan yang berbeza seperti Sabah Sarawak Keluar Malaysia (SSKM), Pergerakan Kedaulatan Sarawak (SSM) dan 916 Hari Kemerdekaan! Kumpulan mensasarkan kebencian mereka terhadap orang di Semenanjung Malaysia tetapi tidak spesifik mensasarkan UMNO Malaya, yang merupakan penyebab utama dalam mentadbir Malaysia. Adakah lebih 500 laporan kes rasuah Taib Mahmud ini disiasat dengan bersungguh-sungguh oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ? Kalau ya, kenapa tidak satu pun dapat membuktikan yang beliau terlibat dengan rasuah ! Aneh bin ajaib ! Dr. John Bryan dan Mark Bujang berkongsi pendapat yang sama mengenai Taib Mahmud sangat berkuasa sekali sehinggakan badan bebas tersebut dipaksa tunduk dan ini memudahkan beliau menjadi TYT yang baru pada hujung bulan ini. Untuk temubual selanjutnya kita ada Inik Chahung mengulas mengenai Alfred Jabu merupakan pemimpin yang penakut. Projek Impian Sarawak yang di lancarkan oleh DAP dibeberapa kawasan di Sarawak seperti di Kpg. Sait, Bengoh, rumah panjang Jantan dan Bujang di Pakan mendapat sambutan yang amat menggalakan sekali menurut Rinda dan Indai Igat berkongsikan perasaan kecewa apabila tersenarai diantara yang tidak menerima BR1M.

The last week on RFS

Show archive

Utusan, get your facts straight!

Posted: 24 Feb 2014 03:29 AM PST

Today Radio Free Sarawak speaks to SADIA President Sidi Munan who warns UMNO owned newspaper Utusan Malaysia not to stir sensitive issues among the Dayak community. We hear from Wing Biju who shares his views on BR1M recipients in Sri Aman and Denis Along on PKR meetings in Telang Usan in March. We speak to local native customary rights (NCR) expert Nicholas Bawin and Rt. Hon George Lagong who talks about burning political issues in Sarawak. Stay tuned to today's show for more news and music.

Temubual Radio Free Sarawak bersama Presiden SADIA Sidi Munan memberi amaran kepada akhbar Utusan Malaysia yang dimiliki oleh rejim UMNO untuk tidak menyentuh mengenai sensitiviti ini masyarakat Dayak. Menurut beliau, masyarakat Dayak tidak akan sama sekali membenarkan atau bertoleransi dengan sesiapa sahaja untuk mempermainkan dan mempersendakan perayaan kaum lain. Sepatutnya mereka haruslah mendalami dan mempelajari mengenai adat dan budaya kaum lain, menurut Aya Nyumboh Tunggal begitu bersetuju sekali dengan pendapat beliau diatas. Selanjutnya kita betemubual dengan Wing Biju yang berkongsi mengenai pelbagai reaksi dan telatah penerima BR1M di sekitar pekan Sri Aman, Denis Along pengumuman taklimat dan mesyuarat PKR di Telang Usan pada 1 Mac nanti. Seterusnya kita bersama dengan Nicholas Bawin dan YB George Lagong yang bercakap mengenai isu politik semasa di kawasan masing-masing. Semoga mendengar !

The last week on RFS

Show archive