09:03:00

Our weekly wrap-up!


Our weekly wrap-up!

Posted: 10 May 2014 01:30 AM PDT

We bring you the best snipets and lead stories of the week. Sit back, relax and enjoy the show! We will be back with fresh interviews next week. Don't go away stay tuned!

Kami membawakan anda temuramah-temuramah dan berita panas sepanjang minggu ini. Berjumpa lagi di minggu hadapan dengan isu yang lebih panas dan menarik!

No way to breach Baram Blockade

Posted: 09 May 2014 03:28 AM PDT

At end of April, the villagers at Baram received news that Sarawak Energy (SEB) had appointed the company MM Golden, to gain access to the construction site for the 'proposed' giant Baram dam and create the road. The villagers set out to find what was happening and on May 3 about 40 people searched inland and found the workers working at the site with all of the heavy machinery. Our RFS presenter Stanley Rentap went with them and he brings his on the ground report.

RFS has also received a call from listeners from Sungai Tangap, Niah, to complain that a company named Sitek Estated is grabbing their land. They tell us their story and say they hope the state Chief Minister Adenan Satem will take responsibility to solve the problem, because when he was the Land and Mines Minister, he registered their native land under the Section 18 of the Land Code.

Lastly, a brave woman Agnes Dijih from Entangor Sebuyau, shares her experience on how to defend Dayaks' rights when they are dispossessed by the land grabber.

Stay tuned, we tell you more.

Pada pagi 3.5.14 penduduk Kampung Baru KM15 (OSB) di baram, telah berjaya menghalau MMGolden dari kawasan Long Keseh. MMGolden adalah sebuah syarikat pembalakan yang diupah oleh SEB untuk membina jalan ke Tapak Empangan Baram. Wartawan RFS Stanley Rentap telah menemuramah TK James Nyurang usang yang mengetuai operasi menghalau tersebut dan sempat juga menemuramah En nungang dan Puan Cathrine Bulan Ngau yang turut sama dalam operasi menghalau tersebut.

Panggilan masuk yang dibuat oleh seorang penduduk kampung dari Sungai Tangap, niah memberitahu RFS berkenaan isu tanah di mana mereka ingin melawan sebuah company Sitek Estated yang cuba untuk merampas tanah mereka. Beliau juga memberitahu bahawa tanah yang sekarang ini yang ingin dirampas company telah disukat oleh Adenan Satem dibawah seksyen 18 semasa beliau memegang jawatan menteri tanah. Beliau meminta Adenan Satem menggembalikan tanah mereka dan menyelesaikan kerja beliau di kampung mereka.

Temubual bersama Encik Inggit dari entangor,sebuyau melaporkan kes tanah NCR yang terbaru, yang sedang dibicarakan di mahkamah. Agnes Dijih memberikan pendapat beliau berkenaan kes orang dayak di entangor, sebuyau dimana penduduk dihalau berpindah dari tanah mereka sendiri. Agnes menyeru orang dayak supaya berani untuk mempertahankan hak mereka kerana disarawak majoritinya adalah orang dayak. Temubual bersama Encik Inggit dari entangor,sebuyau melaporkan kes tanah NCR yang terbaru, yang sedang dibicarakan di mahkamah.