09:04:00

Military presence at Boustead blockade site


Military presence at Boustead blockade site

Posted: 20 Aug 2014 04:49 AM PDT

Screen Shot 2014-08-20 at 13.38.17

On today's show we speak to Tony, a villager from Loagan Bunut who updates us his NCR situation against Boustead Pelita three months after his village's blockade. He tells us that the company has conspired with the Malaysian army to encroach on their NCR land but is telling the villagers that they are looking for a military training base. The villagers are also asking for an open dialogue with the Malaysian Palm Oil Board who has stopped buying their palm oil because it is linked to the blockades. 

Ex Pemancha Jengging comments on the statement by Hulu Rajang MP Wilson Ugak who has called for the Dayak community to be united. Jengging who is a close friend of Wilson's asks how leaders can ensure that the Dayak community are united when certain Dayak representatives are not helping the community when it comes to NCR land problems.

And we speak to Sibu MP Oscar Ling on worries from residents of low cost housing units that their homes could collapse and are unsafe. Oscar says the cracks were caused by the the construction of the University Technology Sarawak and that the safety issues are getting worse. Oscar calls on the government to immediately address the issue.

Stay tuned!

Tony dari Loagan Bunut, melaporkan bahawa Askar atau lebih tepat lagi Tentera Darat Diraja Malaysia telah memasuki kawasan tanah yang menjadi pertikaian antara boested pelita dengan penduduk kampung. Apabila disoal mereka menyatakan bahawa mereka akan mengadakan latihan tentera disitu atas arahan pihak berkuasa. Kedua, pihak MPOB telah mula bertindak ke atas penduduk kampung dengan tidak membeli buat kelapa sawit pekebun kecil di tinjar dan loagan bunut atas alasan ia adalah buat sawit dari kawasan blockade. Tony menjelaskan bahawa itu tidak benar dan buah kelapa sawit yang mereka jual adalah buah kelapa sawit hasil dari kebun mereka sendiri. Mereka meminta dialog untuk bersemuka dengan MPOB untuk menyelesaikan masalah tersebut. Akhir sekali Tony menyatakan bahawa, taktik pihak tentera adalah untuk mengawal sepenuhnya kawasan blockade dan mungkin akan menghalau penduduk yang berblockade di kawasan itu.

Ex-Pemancha Jengging mengulas kenyataan Ahli Parlimen Hulu Rajang Wilson Ugak kumbong yang mengatakan bahawa masyarakat Dayak diminta bersatu dan mengelakkan pertelingkahan dari segi politik atau perkara lain yang boleh memecah-belahkan masyarakat. Jengging yang juga kawan rapat Wilson semasa beliau aktif didalam politik dengan parti PBB dan BN mengatakan bagaimana pemimpin ingin memastikan masyarakat bersatu sekiranya orang Dayak sendiri tidak membantu sesama sendiri terutamanya didalam masalah tanah adat NCR. Tetapi sekarang, masyarakat dayak kini sudah semakin sedar akan hak mereka dan akan mempertahankan hak  tersebut.

Ahli Parlimen Sibu, oscar ling memberikan ulasan berikutan berita keluaran surat khabar BP hari ini menyatakan bahawa penduduk bimbanga rumah mereka akan runtuh dan beliau juga ada pergi melawat penduduk tersebut. Menurut beliau keretakan berlaku disebabk pembinaan college university of technology Sarawak pada 2 tahun lalu dan untuk menyelesaikan perkara ini daripada pihak beliau, beliau akan meminta rakan seperjuang beliau iaitu ahli DUN untuk membawa issue ini ke dalam DUN.