09:05:00

Penans set up blockade against the Murum Dam again


Penans set up blockade against the Murum Dam again

Posted: 27 Aug 2014 04:21 AM PDT

Screen Shot 2014-08-27 at 13.00.38

On today's show we speak to Roney Ngo a Penan from the Murum Dam resettlement area in Tegulang who tells us that his community are once again blockading against the dam. He says they are blockading against the dam until government promises of a clinic, school and adequate road conditions are met. The community are also demanding the 500,000 ringgit compensation they were promised.  Murum Penan legal advisor Abun Sui also updates us on the situation at both resettlement sites.

And we speak to Tony, one of the oil palm smallholders from Tinjar/Bakong who staged a protest at the Land and Survey Department and Malaysian Palm Oil Board (MPOB) office in Miri. Tony questions why the MPOB is siding with the company Boustead Pelita and ignoring the communities. Tony urged the MPOB to be present at the conference they are going to arrange.

Stay tuned!

Roney Ngo dari Murum memberitahu bahawa blockade kali ini kerana orang Penan tidak puas hati dgn apa yg diber oleh SEB setakat ini yang tidak mengikut janji mereka dahulu. Kaum Penan bangkit utk menuntut RM500k yang mereka rasa layak utk menuntut pampasan itu.

Abun Sui mewakili orang asal yang dituduh oleh SEB mencerobohi Murum namun semasa perbicaraan hari ini di Mahkamah Belaga dimana satu lagi kemenangan berpihak kepada orang asal kerana SEB tidak ingin melanjutkan kes tersebut. Abun Sui juga mengulas berkenaan sekatan oleh Penan Murum terbaharu kerana Penan tidak puas hati dgn penipuan dlm pampasan yg pernah dijanjikan oleh kerajaan dan SEB di penempatan semula. Blockade kali ini Abun mengatakan bahawa ia tidak melibatkan beliau secara langsung termasuk NGO kerana kali ini blockade kali ini atas dasar yg dilakukan oleh kaum Penan sendiri.

Tony pekebun kecil kelapa sawit yang mengalami masalah berkenaan pihak MPOB mengarahkan supaya ramp untuk tidak membeli sawit penduduk di kawasan mereka di tinjar baram iaitu loagan bunut. Dia dan juga penduduk kampung yang lain dari tinjar telah membawa tanah dan tandan kelapa sawit ke pejabat MPOB miri menunjukkan protes terhadap tindakan tersebut. Tony mempersoalkan, mengapa MPOB berbuat demikian? Kenapa mereka berpihak kepada company Bousted Pelita dan tidak mempercayai penduduk kampung? Sedangkan mereka tidak mencuri buah sawit tetapi menanam sendiri. Jika masih juga perkara ini berlanjutan, mereka akan membuat inisiatif lain dengan meminta semua ramp dan kilang di kawasan tersebut ditutup.