09:06:00

Early state election on the cards


Early state election on the cards

Posted: 19 Aug 2014 05:24 AM PDT

Screen Shot 2014-08-19 at 18.58.35Today Sarawak Chief Minister announced that he may call an early state election. We speak to Opposition politician Baru Bian who says the early announcement is fair to both BN and PR giving both parties time to prepare for the election. And PAS Sarawak Commissioner Adam Ahid expresses his views on the status of the opposition party.

And resident RFS commentator Christina Suntai gives us her views on the Selangor MB crisis. Christina praises the opposition for considering a woman as a leader, taking the lead from progressive nations such as Germany and Brazil.

Stay tuned!

YB Baru Bian memaklumkan bahawa berita ini baik untk kedua-dua pihak, untuk membuat persiapan rapi. Jauh lebih penting rakyat harus memahami bahawa pilihanraya adalah peluang untuk memilih wakil dan perintah Baharu yang diinginkan oleh rakyat. YB Baru berharap dengan statistik 2006 PR menang  hanya 8 kerusi dan 2011 menang 16 kerusi, maka di tahun 2016 kelak PR mampu menang sekali ganda lagi kpd 32 kerusi atau boleh  atau mampu mengantikan BN memerintah Sarawak. Kalah atau menang tergantung di tangan rakyat. Bagaimanapun, sungguhpun rakyat terbanyak semakin sedar, tapi isu pilihanraya yg tidak adil juga menjadi Halangan. Calon2 PR Sarawak akan diputuskan selewat-lewatnya hujung tahaun ini.
Pesuruhjaya PAS Sarawak Adam Ahid komen kenyataan Adenan dengan mengatakan bahawa itu memang sudah taktik BN, bila sudah menjelang PR barulah sibuk-sibuk hendak menunaikan janji. Bagi pihak beliau, mereka susah bersedia menghadapi PRN yang akan datang bila-bila masa sahaja dan memberikan kata-kata perangsang kepada teman-teman seperjuangan di PKR, PR dan DAP supaya bersatu menumbangkan kerajaan BN yang 50 tahun telah memerintah tetapi semua barang naik, tanah dirampas.
Antara lain keputusan Mesyuarat Khas JK Pas Pusat untuk kekal bersama PR dan setuju dengan pencalonan Azizah dan turut juga mencalonkan Azmin. Ulasan Presiden Pas dan Rasa syukur Mushidul  am pas Tok Guru Nik Aziz. Langkah seterusnya bergantung kepada Sultan selangor. Sama ada bersetuju dengan cadangan PR atau bersetuju dengan sembah khalid untuk minta bubar DUN Selangor.