22:29:00

Kekal segar, dingin dengan MENTOS


Kekal segar, dingin dengan MENTOS

Posted: 26 Apr 2014 10:24 PM PDT

500 Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@utusansarawakonline.smartweb.com.my and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

PNB intai peluang labur dana rakyat di luar negara

Posted: 26 Apr 2014 10:23 PM PDT

PNB intai peluang labur dana rakyat di luar negara

Tarikh Disiarkan : 27-Apr-2014


KOTA BHARU, Sabtu – Permodalan Nasional Bhd (PNB) sedang mengintai peluang bagi melabur dana pelaburan rakyat dalam unit-unit amanah sahamnya di luar negara. Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulannya Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata segala kajian dan persiapan telah dibuat dan PNB sedang mengenal pasti waktu yang sesuai untuk menceburi pasaran antarabangsa. "Kita membuat kajian yang terperinci sebelum melabur ke luar negara kerana kita mahu memastikan bahawa pulangan kita tidak terjejas. Kita telahpun berbincang dan kita akan cuba sedikit-sedikit untuk melabur di luar negara.

"Kita mahu memastikan bahawa pelaburan luar negara kita itu nanti akan memberikan nilai tambah yang baik kepada kumpulan PNB," katanya kepada wartawan selepas Seminar Khas Keusahawanan 2014 yang berlangsung bersempena Minggu Saham Amanah Malaysia (MSAM) 2014 hari ini. B e l i a u b e r k a t a d a n a u n i t amanah yang diurus oleh PNB kini mencapai paras 184 bilion unit, peningkatan 8.36 bilion unit dalam tempoh tiga bulan pertama 2014.

Sepanjang tahun 2013, Kama Piah berkata PNB berjaya menggembleng 20.88 bilion unit hasil pelaburan unit-unit baru dan pelaburan semula pemegang unit. "Dari segi volume, peningkatan ini adalah yang tertinggi dalam rekod pelaburan Amanah Saham Nasional Bhd (ASNB) setakat ini," katanya. Bagi tempoh tiga bulan pertama tahun ini, beliau berkata jumlah pemegang unit amanah kendalian PNB meningkat sebanyak 120,000 orang, menjadikan jumlah keseluruhan pemegang unit amanahnya kepada 11.85 juta orang. Bagi tahun 2013 pula, beliau berkata PNB telah berjaya menarik 480,000 pemegang akaun baru.

Sehingga Mac 2014, PNB sudah menguasai 64.5 peratus nilai aset bersih keseluruhan industri manakala dana di bawah pengurusan PNB, iaitu dana pemegang unit dan dana proprietari PNB, turut meningkat kepada RM268 bilion, bersamaan 15 peratus nilai permodalan pasaran Bursa Malaysia. Dari segi pengurusan dana, t a h u n l e p a s P N B b e r j a y a mengekalkan rekod membayar pengagihan pendapatan pada kadar yang baik dan kompetitif iaitu sekitar 6.40 sen unit hingga 7.70 sen seunit. Pada tahun lepas PNB mengumumkan pengagihan dividen dan bonus berjumlah RM12.88 bilion. Ini merupakan peningkatan hampir 14 peratus, berbanding dengan RM11.31 bilion yang dibayar pada 2012. Secara keseluruhan, PNB mengagihkan pendapatan dividen dan bonus berjumlah RM116 bilion. – BERNAMA

comments powered by

Drypers anjur “New Drypers Ultimate Sweep”

Posted: 26 Apr 2014 10:22 PM PDT

KUALA LUMPUR, Sabtu – SCA Hygiene Malaysia Sdn. Bhd. sebuah syarikat peneraju utama dan pembuat produk lampin pakai buang, bersempena dengan pelancaran semula dua produk lampin pakai buangnya iaitu Drypers Wee Wee Dry dan Drypers Drypantz, telah menganjurkan "New Drypers Ultimate Sweep" D r y p e r s B a r u U l t i m a t e Sweep di AEON Big, Kota Damansara.

Drypers Baru Ultimate Sweep merupakan satu Kempen Tiket Emas yang telah berlangsung dari 12 Mac hingga 9 April 2014 di peruncit terpilih seluruh Semenanjung Malaysia, ialah kempen yang dibuka kepada semua warganegara Malaysia di mana pengguna- pengguna berpeluang untuk "Spot" mengesan sekeping tiket emas di dalam mana-mana pek baru Drypers yang dibeli dan berpeluang untuk menyertai Drypers Baru Ultimate Sweep serta peluang untuk memenangi hadiah bernilai lebih RM20,000.

Dalam misi syarikat untuk menyumbang kembali kepada masyarakat dan memberi peluang kepada mereka yang kurang bernasib baik untuk menyertai Drypers Baru Ultimate Sweep. Drypers telah menjemput 10 ahli daripada Persatuan Kanak-Kanak Istimewa Kajang (PKIK) ke majlis itu. Ahli keluarga kanak-kanak tersebut juga dijemput untuk turut serta mengambil bahagian dalam majlis tersebut.

PKIK ialah sebuah Badan Bukan Kerajaan dan pertubuhan kebajikan yang bertujuan memberi khidmat dan membantu kanak-kanak dengan masalah pembelajaran dan kurang upaya s u p a y a m e n c a p a i s a t u kehidupan yang berdikari dan bermakna. Kesemua item yang dikumpul oleh 10 ahli keluarga akan disumbangkan kembali ke ahli-ahli keluarga PKIK sebahagian daripada komitmen syarikat untuk mengembalikan kepada komuniti. Pengurus Kanan Pemasaran SCA Hygiene Marketing Malaysia Sdn. Bhd., Evelyn Chan, memberi penghargaan terhadap ahli PKIK dan keluarga mereka di atas kesudian mereka untuk turut serta dan berkata, "Kami amat berbesar hati menerima kehadiran tetamu istimewa dari PKIK untuk menyertai sambutan Drypers Baru Ultimate Sweep yang julung kali diadakan.

Ini membolehkan Drypers membina satu platform untuk ibu-bapa bersama anak-anak mereka yang menerima jagaan di PKIK untuk meluangkan masa berkualiti bersama. Mengulas lanjut Drypers Baru Ultimate Sweep, Chan berterima kasih kepada semua peserta, PKIK serta selebriti yang sudi meluangkan masa di sebalik kesibukan jadual harian masing- masing untuk memeriahkan acara ini. Dua selebriti yang hadir menyerikan majlis adalah Ben Ibrahim dan Yasmin Hani Richardson. Mereka mengambil bahagian bersama dua keluarga yang anak-anaknya menghidap "palsi serebrum".

Mengulas mengenai penyertaan mereka, Ben dan Yasmin telah menyatakan betapa terujanya mereka berkesempatan mengambil bahagian dalam Majlis Drypers Baru Ultimate Sweep itu. Drypers Baru Ultimate Sweep ialah sebahagian daripada pelancaran semula lampin pakai buang Drypers. Drypers Wee Wee Dry New Born telah dipertingkatkan dengan lapisan penyerapan lembut yang m a m p u m e n y e r a p d a n membendung najis agar kulit sensitif si manja sentiasa bersih dan sihat, serta rekaan cegah geseran pusat rekaan keratin lengkungan khas untuk melindungi tali pusat si manja.

Manakala Drypers Wee Wee Dry (saiz S – XXL) pula memiliki lapisan Penyerapan Aktif yang secara efektifnya menyerap dan mengagihkan air kencing ke dalam lampin agar kulit Si Manja sentiasa kering dan selesa, maka si kecil pastinya bebas untuk bermain dan tidak terganggu tidurnya. Drypers Drypantz datangnya dengan lapisan luar "Comfort Fit" baru yang lembut dengan padanan selesa di bahagian pinggang bayi, memberikan kelembutan dan keselesaan yang lebih baik untuk si manja.

Lampin pakai buang ini direka dengan "Activ Core" yang membantu memastikan air kencing segera diserap dan m e n c e g a h n y a d a r i p a d a mengalir kembali agar kulit si manja sentiasa kering. Drypers Wee Wee Dry (saiz S – XXL) dan Drypers Drypantz adalah satu-satunya produk lampin pakai buang yang mengandungi 4 Ekstrak Tumbuhan iaitu Aloe Vera, Kamomil, Ekstrak Zaitun dan Vitamin yang memelihara kesihatan dan keselesaan kulit bayi. Sejajar dengan pelancaran semula pembungkusan baru, menurut kata Chan, pembungkusan itu bertujuan mewujudkan hubungan sejati bersama ibu-bapa dengan menonjolkan keindahan dan keseronokkan setiap detik yang dilalui dalam kehidupan seharian.

Gambar-gambar bayi pada pembungkusan menarik itu menghadirkan perasaan semulajadi dalam mengabadikan detik-detik istimewa. Selain pembungkusan yang mengujakan itu, lampin pakai buang Drypers turut menampilkan karakter berwarna- warni haiwan yang m e r u p a k a n s e b a h a g i a n daripada cerita pengemb a r a a n k u m b a n g y a n g dihidupkan pada lampin pakai buang. Ibu bapa dan bakal ibu bapa boleh juga menyertai Drypers Baby Club di www.drypers.com. my yang memberi petua-petua mendidik anak dan nasih a t b e r k a i t a n p e r k e m - b a n g a n b a y i d a n j u g a program ganjaran-ganjaran menarik.Produk-produk Drypers baru boleh didapati di semua peruncit utama bermula Mac 2014. Untuk maklumat lanjut, sila layari laman Facebook Drypers Malaysia https:// www.facebook.com/DrypersMY

Senyata enggau peluru dirampas polis

Posted: 26 Apr 2014 10:16 PM PDT

500 Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@utusansarawakonline.smartweb.com.my and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

Projek ngangkatka pemanah jalai raya di Bintulu

Posted: 26 Apr 2014 10:15 PM PDT

BINTULU:    Perintah Pusat nengah Opis Menteri Kereja Raya udah ngemendarka agih belanja RM144 juta kena ngereja pengawa ngangkatka pemanah jalai raya Tanjung Kidurong- Taman Perindustrian Samalaju kena mantu pemansang ekonomi ba kandang menua nya. 

Menteri iya, Datuk Fadillah Yusof  madah pengawa ngangkatka pemanah jalai raya nya deka dikereja beperingkat lalu dibagui ngagai dua fasa. 

Fasa ke terubah projek nya, ku iya, nyengklaum pengawa ngaga dua arus begelih ba KM6.4- KM9.0 berega RM9.6 juta enggau KM31.6- KM34.1 enggau ungkus belanja RM7.8 juta udah belabuh buklan Julai taun siti tu kemari lalu dijangka tembu bulan Julai tu ila. 

Ba fasa kedua, ku iya, pengawa ngangkatka pemanah jalai raya sepanjai 16km (KM0-KM4 enggau KM39- KM51) ari satu arus ngaga dua arus enggau ungkus RM126.6 juta.  

Diatu pelan ngag jalai nya udah dipejalaika lalu dijangka tembu bulan Mei tu ila, ku iya dalam sidang media selepas ningaka penerang enggau nemuai ngelawa tapak projek ngangkatka pemanah jalai raya Tanjung Kidurong ke Taman Perindustrian  Samalaju ditu.   

Bepelasarka atur kereja ke ditetapka ku iya, pengawa dalam fasa kedua nya deka dipejalaika taun tu selepas tembu proses Ngaga Penyampau Rega (Value Management) ke dijangka digaga pun Jun tu ila lalu tembu dalam timpuh 24 bulan. 

Kelimpah ari nya, ku iya nambah, peminta udah dikeluarka baru ngagai Agensi Pusat kena ngemendar sereta ngerintai siti agi prijek ngangkatka pemanah jalaiiya nya Jalai Kidurong- Nyabau di dalam Rolling Plan Keempat (2015), Rancangan Malaysia Kesepuluh. 

Skop projek nya kena ngangkatka pemanah jalai raya sepanjai 4.5 kilometer ari empat arus dua hala ngagai enam arus dua hala nitihka piawaian JKR U5.

Bekaul enggau peminta ngaga peminta bejalai di Medan Jaya, Fadillah madah, Opis Menteri iya udah nerima penemu ke madah Perintah Negeri deka ngaga pusat komersial ke besai ba tempat nya  

Taja pia, iya deka nentuka pemendar dulu ari Perintah Negeri nengah OPis Kereja Raya Sarawak pasal pelan pemansang struktur tanah ba kandang nya sebedau ngaga pemutus apa-apa. 

Fadillah, ke dalam penemuai sambil bekereja ngagai ke  Bagi Bintulu  mega bepeluang ningaka pwenerang pasal langgur peminta ngaga Pusat Latihan CIDB ba New World Suite lalu bepeluang mega ngelawa Sekolah Menengah Kebangsaan  Baru ninjau infrastruktur sekula nya ke diripotka bisi penanggul kenyau ari bulan Mac lalu.   

Turut nyempulang iya dala penemuai nya Ketuai Sekretari Opis Menteri Kereja Raya, Datuk Himmat Singh, Pengarah  Opis Kereja Raya Sarawak, Ir. Zuraimi  Haji  Sabki, Engineer Opis Kereja Raya Bagi Bintulu, Wisil Lichok.

Dua saspek nyerungkai rumah ditangkap polis

Posted: 26 Apr 2014 10:14 PM PDT

Dua saspek nyerungkai rumah ditangkap polis

Oleh : NewsDesk

Tarikh Disiarkan : 27-Apr-2014


MIRI : Polis nangkap dua iku pekereja konterik pengudah dipelabaka nyerungkai sebuah rumah ba Friendship Garden, ditu ensana.

Dua iku saspek nya beumur lebih kurang 30 taun, ditangkap seraban polis ari Opis Pemansik Indu Balai Polis Miri betuaika Sub Inspektor Khor Hang Seng ba sebuah lus pekereja ba Taman Siang-Siang, ditu urung pukul 10.00 pagi.

Nitihka penerang sumber, pengduah diperesa polis bisi tetemuka selunsin perengka kena main golf ke berega RM11,000 dilalaika ba babas ngerimbai rumah puang enda jauh ari palan endur pekereja konterik nya gawa. 

Iya madah, ba penusah nya, mansa ke beumur 37 taun nya tepedaka rumah iya temera pengudah iya pulai ari pasar.

"pengudah diperesa iya meda perengka dikena bemain golf lenyau enggau perengka kena nerupong ke berega RM20,000, televisyen Samsung, dua buah laptop enggau dua perengka dikena masang piring video digital (VCD) mega lenyau," ku iya. 

Iya madah, saspek dipelabaka tama nengah mua empelua belakang rumah mansa laban bisi dipeda abi luit ba mua empelua nya. 

Berindik ari penusah nya, mansa rugi lebih RM30,000 lalu ngaga ripot ba Indu Balai Polis Miri.

Nangkan ke nya, pengari polis ngamatka pekara nya lalu pansik benung dipejalai nitihka undang-undang Seksyen 457 Kanun Keseksaan. 

comments powered by